درباره دانشگاه
تقریب مذاهب اسلامی، جنبش اصلاحی بود که براساس آموزههای اصیل اسلامی و در مسیر روشنگری سید جمالالدین اسدآبادی و با تأسیس «دارالتقریب» مصر ایجاد شد. دارالتقریب نهاد مبارکی بود که توسط علامه شیح محمدتقی قمی و به نمایندگی آیتالله العظمی بروجردی و با حمایت شیوخالازهر در سال 1947 میلادی در قاهره تأسیس گردید و با ابتکار شیح حسن البناء بدین نام خوانده شد و توانست در مدت کوتاهی اعتماد و همکاری علمای تراز اول جهان اسلام را جلب نماید و آثار نیکویی از همبستگی پیروان مذاهب را به نمایش گذارد. دارالتقریب با وفات مؤسسانش و تغییر شرایط سیاسی حاکم در مصر تعطیل شد اما پس از انقلاب اسلامی ایران و فراغت از جنگ تحمیلی به دستور حضرت آیتالله الظعمی خامنهای مدظله العالی «مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی» با همان اهداف و در راستای تحقق اصول یازدهم و دوازدهم قانون اساسی در تهران تأسیس گردید. پس از تأسیس مجمع جای دانشگاهی که بدیل نقش الازهر باشد خالی مینمود. لذا با رهنمود مقام معظم رهبری مدظلهالعالی و با همکاری بزرگانی همچون آیتالله واعظزاده خراسانی، شهید آیتالله سید محمدباقر حکیم، شهید ماموستا شیخالاسلام و سایر اعضای شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب، دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با مجور شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1371 تأسیس شد و رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیئت امنای دانشگاه در سال 1380 فرمودند: «از اول انقلاب، نیاز به چنین دانشگاهی وجود داشته است».
اهداف دانشگاه
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی توسعه و ارتقای آموزش عالی در عرصۀ مذاهب اسلامی در راستای تحقق مرجعیت علمی، تربیت متخصصان ورزیده در علوم اسلامی و سایر علوم متناسب با نیازهای امت اسلام برای داخل و خارج از کشور و همگرایی ظرفیتهای علمی و فکری مذاهب اسلامی در راستای تحقق فرهنگ و تمدن نوین اسلامی را سرلوحه اهداف خود قرار داده است. از جمله اهم اهداف دانشگاه:
1. پرورش نسلی از علما و دانشمندان و محققان مسلمان به منظور آگاهی از مذاهب خود ومبانی دیگر مذاهب اسلامی جهت وحدت و ائتلاف مسلمانان
2. تربیت مدرس، استاد و پژوهشگران ورزیده در فقه و مبانی حقوق (فقه مقارن)، اصول، علوم قرآن، علوم حدیث، کلام و عرفان برای مدارس، دانشگاهها و مراکز دینی و فرهنگی
3. تربیت اندیشمند و کارشناس دینی ویژه داخل و خارج از کشور در سطح مذاهب مختلف اسلامی
4. پاسخگویی به نیازهای امت اسلامی با استفاده از بسترهای میراث تاریخی و معاصر فکری مذاهب و جریانهای فکری در جهان اسلام